14 Aralık 2020 Pazartesi

Kaynaştırma Yazı Dizisi - 6



Merhaba, bu hafta yazı dizimin altıncısını sizlerle paylaşıyorum. Bu hafta kaynaştırma sürecinin tipleri hakkında konuşacağız. Hadi başlayalım.

Kaynaştırma; kaynaştırma eğitimine devam eden özel gereksinimli öğrencinin genel eğitim sınıfında bulunduğu zamana göre tiplere ayrılmaktadır.

Kaynaştırma eğitimine devam eden özel gereksinimli öğrencinin kaynaştırma okulunda bulunma süresine göre kaynaştırma tipleri şu şekildedir:

  • Tam zamanlı kaynaştırma: Genel eğitim okullarında özel gereksinimli öğrencilerin tam zamanlı olarak eğitim almalarını sağlayan kaynaştırma şeklidir. Bu uygulamaya 2000 yılında Milli Eğitim Bakanlığı’nca yayınlanan Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği temel oluşturmaktadır.

    Bu yönetmelikte kaynaştırma uygulama ilkeleri şu şekilde sıralanmıştır:
     Özel gereksinimli her öğrenci kendi akranları ile birlikte eğitim alabilmelidirler.
     Özel eğitim hizmetleri öğrencilerin gereksinimlerine göre şekillendirilmelidir.
     Hizmetler okul merkezlidir.
     Tanılama, değerlendirme, izleme gibi süreçler ekiple yapılmalıdır.
     Bütün öğrenciler öğrenebilir ve öğretebilir.
     Kaynaştırma bir program dahilinde verilen bir özel eğitim uygulamasıdır.

    Yine aynı yönetmelikte kaynaştırma uygulamalarının önkoşulları da sıralanmıştır. Kaynaştırma okullarında gerekli düzenlemelerin yapılması, özel gereksinimli öğrencilerin birden fazla yetersizliğinin olmaması, kaynaştırma okullarındaki her bir öğrencinin kaynaştırma hakkında bilgilendirilmesi, genel eğitim sınıflarındaki hedeflerin özel gereksinimli öğrenciye göre uyarlanması önkoşullardır.

  • Yarı zamanlı kaynaştırma; birden fazla yetersizliği olan öğrencilere belirli derslerde genel eğitim sınıfında bulunabilmeleri konusunda imkan veren bir kaynaştırma tipidir. Burada özel gereksinimli öğrencinin ihtiyaçlarına göre destek eğitim hizmetlerinden yararlanmasına, bireysel özelliklerine göre kaynaştırma sınıfındaki eğitim hizmetlerinden yararlanmasına fırsat verilir.

Umarım fikir veren bir yazı olmuştur. Haftaya görüşmek üzere.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder