Merhaba. Serinin yeni yazısı ile buralardayım. Seriyi tek seferde ve hep elinizin altında olacak şekilde okumak isterseniz Eğiten Kitap'tan çıkan "Ergenlik" kitabına başvurabilirsin. Buradan satın alabilirsiniz.
Bu hafta konumuz işitme yetersizliği olan bireylerde ergenlik. Buyurun başlayalım.
“Özel eğitim gerektirecek kadar işitme yetersizliği hali” olarak tanımlanan (Özer, 2001) işitme yetersizliğinin toplumda görülme yaygınlığı %0,1’dir (Atlan, 2019). Günümüzde, ülkemizde işitme yetersizliği olan bireyler için okullar, özel alt sınıflar kurulmakta ve yoğun olarak destek eğitim süreçlerine katılımları sağlanmaktadır.
İşitme
yetersizliği olan ergenlerin yaşam doyumlarını ve alt boyutlarını inceleyen
Atlan’ın ve normal gelişim gösteren ergenelerin yaşam doyumlarını ve alt
boyutlarını inceleyen Çivitci’nin bulguları karşılaştırıldığında, işitme
yetersizliği olan bireylerin bütün alt boyutlarda ve genel yaşam doyumu
puanında, normal gelişim gösteren bireylerden az puan aldıkları görülmüştür
(Atlan, 2019; Çivitci, 2009). Benlik saygısı, çevre, arkadaş, aile, okul alt
boyutlarında işitme yetersizliği olan bireylerin doyumlarının düşük olması
ergenlik sürecini olumsuz yönde etkileyebilecek bir durum olarak karşımıza
çıkmaktadır.
Literatürde,
işitme yetersizliği olan bireylerin ergenlik döneminde yaşadıkları sosyal
beceri yetersizliği ile ilgili çalışmalar görülmüştür (Atlan, 2019; Kul ve
ark., 2011; Obuz, 2015) İşitme yetersizliği olan bireylerin ergenlik döneminde
artan saldırganlık problem davranışlarına fiziksel aktivitelerin alternatif
olarak sunulduğu bir çalışma incelendiğinde, sportif faaliyette bulunan işitme
yetersizliği olan bireylerin saldırganlık davranışlarının azaldığı görülmüştür
(Kul ve ark., 2011). Yukarıda, farklı yetersizlik türleri için tartışılan
fiziksel aktivite konusunun burada da karşımıza çıkması önemlidir. Ergenlik
öncesinde edinilen fiziksel aktivite alışkanlığının, işitme yetersizliği olan
bireylerin daha sağlıklı bir ergenlik dönemi geçirmesi için önemli olduğu
düşünülmektedir.
İşitme
yetersizliği olan bireylerin ihtiyaçlarının tespitine yönelik yapılan çalışmada
ise ihtiyaçların temelinde iletişim ihtiyaçlarının olduğu ve bu ihtiyacın
psikolojik olarak iyi oluşu olumsuz yönde etkilediği görülmüştür (Aydoğdu,
2017). Yukarıda da bahsedilen dili anlama ve kullanma becerisinin ergenlik
becerilerinde önemli yer tuttuğu düşünüldüğünde; işitme yetersizliği olan
bireylerin ergenlik döneminde sıklıkla iletişim kaynaklı problemler yaşadığı,
saldırganlığın temelinde bu durumun olduğu düşünülebilir. Bu bilgi ışığında
işitme yetersizliği olan bireyler ile ergenlik öncesi ve sırasında iletişim
becerilerini destekleme temelli müdahale programlarının uygulanması yerinde
olacaktır.
Umarım fikir veren bir yazı olmuştur. Görüşmek üzere.
Kaynakça:
Akdemir, B. (2019). Ergenlik Dönemindeki Zihin Yetersizliği Olan Bireylerin Cinsellik Eğitimi. D. Gücen (Edt.) Zihinsel Yetersizliği Olan Bireylere Yönelik Kapsamlı Cinsellik Eğitimi. s. (131-149) içinde. Eğiten Kitap.
Mccabe, M.P., (1993). Sex Education Programs for People With Mental Retardation. Mental Retardation, 31(6), 375-387.
Atlan, N. (2019). Ortaokula Devam Eden Kaynaştırma Öğrencilerinin Yaşam Doyumları, Aile İşlevleri ve Kaynaştırma Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi).
Yanardağ, M., Arıkan, H., Yılmaz, İ., & Konukman, F. (2013). Physical Fitness Levels Of Young Adults With And Without İntellectual Disability. Kinesiology (45,2). 233-240.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder