23 Ocak 2016 Cumartesi

Bilişsel Becerilerin Temeli: Eşleme


Özel gereksinimli bireylerin okula başladıkları dönemde, öğrenmeye hazırlık becerilerinin ediniminin önemi üzerine bir yazı yayınlamıştım. Öğrenmeye hazırlık becerilerinin devamında öğrencimiz/çocuğumuz ile eşleme becerilerinin çalışılmaya başlanması, henüz eğitime başlamış bireyler için en önemli adımdır. Çünkü daha önce bilişsel becerilerini organize etmeyi bilmeyen ya da bu becerileri hiç kullanma ihtiyacı duymayan bireyler için bu radikal bir adımdır ve akademik becerilerin başlangıcıdır.
Eşleme becerilerini şu basamaklandırma ile çalışıyoruz:

  1. Nesne-nesne eşleme
  2. Nesne-resim/resim-nesne eşleme
  3. Resim-resim eşleme
  4. Renk eşleme
  5. Şekil eşleme
  6. Her bir kavram için, edinim basamağına başlamadan önce eşleme basamakları (Büyüklük eşleme, uzunluk eşleme gibi.)
Bu becerilerin çalışılması öğretim yöntemine göre farklılık göstermekle beraber uygulanan eğitim programına göre de değişmektedir. Örneğin OÇİDEP uyguluyorsanız iki seçenek ile değil tek seçenek ile başlarsınız öğretime ya da eş zamanlı ipucuyla öğretim yapıyorsanız öğretim sonu değerlendirmesi almazsınız gibi.
(Burada küçük bir not: OÇİDEP henüz iki günlük eğitimini almadan ve sertifikası olmadan uygulanmıyor. El kitapçıklarının uygulama için yeterli olduğu görüşünü bir kenara bırakırsak iki günlük kaliteli bir eğitimle bu programa hakim olmak keyifli bir deneyim olur.)
Asıl eklemem gereken konu ise bu beceriler çalışılırken bir yandan da alıcı dil becerilerinin ve öğrencinin algısının desteklenmesi. Bunun için ise şu küçük ayrıntıyı uygulamak yeterli:
Nesne-nesne eşleme becerisi bittiğinde, çocuğumuz artık nesne algısını edinmiş olacaktır. Aynı ve farklının ne olduğunu da edinmiştir. Bu nedenle nesne ayırt etme çalışarak kalıcı ve hızlı ilerleme sağlanabilir. Bu sırada da nesne-resim/resim nesne eşleme becerisini çalışmak verimli olacaktır. Ardından resim-resim eşleme çalışıp nesne ayırt eden öğrenciniz ile nesne resmi ayırt etme çalışabilirsiniz. Çünkü artık çocuğunuz üçüncü boyuttan ikinci boyutu algılamaya başlamış olacaktır. Renk eşlemeden sonra renk kavramları, şekil eşlemeden sonra da şekil kavramları çalışmak yerinde olacaktır.
Tabi bu bahsettiklerim kural değil. Her öğrenciye göre bireyselleştirebileceğiniz basamaklar.
Ben çeşitli yapılandırmalarla bu basamakları uyguladığımda verimli sonuçlar aldım, bu nedenle sizinle paylaşmak istedim.
İlerleyen yazılarda eşleme basamaklarının tek tek materyallerini paylaşacağım.
Sevgiler.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder