19 Eylül 2017 Salı

Özel Gereksinimli Bireylerde Şekil Eşleme Becerisinin Edinimi



Herkese güzel günler dileyerek merhaba diyorum. Hemen başlayalım!

Şekil eşleme becerisi temel eşleme becerilerinin sonuncusudur. Daha önceki yazılarımda diğer eşleme becerilerini anlatmış ve materyal örneklerimi sunmuştum size. Şimdi şekil eşlemede sıra.

Şekil eşleme becerisinin önemi nedir bakalım:
  • Bu beceri ile nesneleri, resimleri, renkleri algılamayı başaran çocuğumuz artık şekilleri de algılar.
  • Şekil algısı bireylerin dünyayı algılamaları, yükseklik-derinlik gibi önemli algı durumlarını düzenlemeleri için oldukça gereklidir.
  • Şekilleri eşleyen birey bir nesnenin başka hangi nesneyle aynı ya da farklı şekilde olduğunu ayırt edebilir. Bu da bireylere genelleme ve kalıcılık şansı sunar.
  • Şekil algısı olan bireyler çevrelerinin daha çok farkında olurlar. Bu da denge, yer, yön, hedefleme gibi fiziksel becerileri de beraberinde getirir.
  • Son olarak şekil algısı olan birey okuma-yazmaya hazırlık becerilerinde önemli bir adım atmış olur. Harfleri-satırları algılama becerisinin önkoşulu, bu beceridir.
Peki şekil eşleme nasıl çalışılır? 
Daha önceki yazılarımda da dediğim gibi ayrı bir yazı olarak (Hatta yazı dizisi olarak!) öğretim yöntemlerini sunacağım. Bu nedenle nasıl çalışılması gerektiğini ayrıntılı şekilde yazmak yerine ehr türlü yöntem ile çalışılabileceğini not düşebiliriz.

Eşleme çalışmalarındaki yönerge kontrolünü daha önce yazmıştım. Buradan okuyabilirsiniz.

Şekil eşlerken de sadece "şekil" kelimesinin duyulması, şekil kavramlarının "üçgen, kare" gibi söylenmemesi daha doğru bir adım olabilir. Çocuğunuzun durumuna göre dil girdisi için söyleyebilirsiniz de ancak daha ağır düzey çocuklarımız için söylememek, daha doğru olacaktır. Hedef "şekil"in ne demek olduğunu öğretmek aynı zamanda, bunu unutmayın.

Son olarak, gelelim basamaklarına. Bu basamaklar ilk başta çok karmaşık gelebilir. Ancak bu basamaklara göre materyal setini oluşturup bir öğretim bir değerlendirme için kutular hazırlarsanız mis gibi olur ve rahatlıkla kullanabilirsiniz. Evde aileler ise öğretmenlerinin yardımıyla bunları oyunlar eşliğinde oynarlarsa işte o zaman tadından yenmez bir öğretim süreci olmuş olur. Buyurun, karmaşık ama keyifli olan basamaklarımıza:
  1. Aynı, renk, doku ve büyüklükte, iki farklı şekilde, iki nesne arasından, sunulan nesne ile aynı şekilde olanı eşler.
  2. Aynı, renk, doku ve büyüklükte, üç farklı şekilde, üç nesne arasından, sunulan nesne ile aynı şekilde olanı eşler.
  3. Aynı, renk, doku ve büyüklükte, dört farklı şekilde, dört nesne arasından, sunulan nesne ile aynı şekilde olanı eşler.
  4. Aynı doku ve büyüklükte, iki farklı renk, dört farklı şekilde olan dört nesne arasından, sunulan nesne ile aynı şekilde olanı eşler.
  5. Aynı doku ve büyüklükte, üç farklı renk, dört farklı şekilde olan dört nesne arasından, sunulan nesne ile aynı şekilde olanı eşler.
  6. Aynı doku ve büyüklükte, dört farklı renk, dört farklı şekilde olan dört nesne arasından, sunulan nesne ile aynı şekilde olanı eşler. 
  7. Aynı doku, iki farklı büyüklük, dört farklı renk ve şekilde olan, dört nesne arasından, sunulan nesne ile aynı şekilde olanı eşler.
  8. Aynı doku, üç farklı büyüklük, dört farklı renk ve şekilde olan, dört nesne arasından, sunulan nesne ile aynı şekilde olanı eşler.
  9. Aynı doku, dört farklı büyüklük, dört farklı renk ve şekilde olan, dört nesne arasından, sunulan nesne ile aynı şekilde olanı eşler.
  10. İki farklı doku, dört farklı renk, şekil, büyülükte olan, dört nesne arasından, sunulan nesne ile aynı şekilde olanı eşler.
  11. Üç farklı doku, dört farklı renk, şekil, büyülükte olan, dört nesne arasından, sunulan nesne ile aynı şekilde olanı eşler.
  12. Dört farklı doku, renk, şekil, büyülükte olan, dört nesne arasından, sunulan nesne ile aynı şekilde olanı eşler.
Umarım sizler için yararlı ve merak uyandırıcı bir yazı olmuştur. Şimdiden kolaylıklar diliyorum. Sevgiyle kalın, görüşmek üzere.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder