22 Ocak 2018 Pazartesi

Özel Gereksinimli Bireyler ve Sanal Dünyadaki Bilgi Kirliliği



Herkese merhaba, güzel bir hafta geçirmeniz dilekleriyle başlıyorum bu haftaya ben. Sabah erken saatlerden beri üzerinde uğraşıp durduğum, kendimi daha iyi nasıl ifade ederim diye kıvrandığım bir yazı bu. Çünkü herhangi bir makale, kitap ya da kaynak olmaksızın kendi fikirlerimi sunduğum nadir yazımlarından, biraz gerginim.
Son dönemde sanal dünyada yaşanan bilgi kirliliği hepinizin malumu. Her konuda bilen de bilmeyen de "biliyormuş gibi" yaparak fikirlerini sunuyor. Bizler ise bu kişinin kim olduğunu bilmediğimizden çoğunlukla inanma eğilimi gösteriyoruz çünkü yönlendirici cümleler daha inandırıcı cümleler oluyor, farkında olmadan inanıyor ve uyguluyoruz.
Ben diğer konulardan çok; özel eğitim, otizm, ilaç kullanımı, eğitim kurumları, tedavi yöntemleri ve alternatif tıp gibi konularla ilgili yazacağım şimdi. Çünkü son dönemde sosyal paylaşım sitelerinde anneler, babalar, akrabalar, uzman eğitimciler, bu konuda bilgisi olmayan eğitimciler tarafından ilginç bir bilgi kirliliği sunuluyor bizlere. "Ben çocuğumun epilepsi nöbetleri için bunu kullandım, siz de mutlaka kullanın!/ Öğrencilerimle şu yöntem harika her çocuk uygulamalı./ Biz şu hocaya gittik herkes gitsin, bizimki konuştu." Bunlar her yerden karşımıza çıkıyor ve maalesef bir umut bekleyen velilerimiz bu tür yazılara inanma ihtiyacı duyuyor. Öncelikle değerli velilerimize önerim şu: Mucizevi bir şeyler beklemek yerine aldığınız eğitimin kalitesini arttırın. Bu eğitime inanın. Eğitimi evde de sürdürmek için adımlar atın. Asıl mucize eğitim. Eğer bu fikri benimsemekte zorlanıyorsanız mutlaka bir psikolog ya da psikolojik danışman ile görüşün, mutlaka.

Şimdi gelelim yazımın amacına; bir bilginin doğru olup olmadığına nasıl karar vermeliyiz?

  1. Bilimsel bir kaynak sunuyor mu?
  2. Yazıyı yazan kişinin özgeçmişine ulaşılabiliyor mu?
  3. Yazıyı yazan kişinin özgeçmişinde bu konuyla ilgili aldığı bir eğitim var mı?
  4. Bu bilgi daha birçok bilimsel kaynakta da yazıyor mu?
  5. İlk dört madde olumlu ise son olarak çocuğunuzun özel eğitim öğretmeninden ve doktorundan da fikir alarak bu bilginin kesinliğine ve çocuğunuz için gerekliliğine karar verebilirsiniz. Unutmayın; bir bilgi doğru olsa da çocuğunuz için uygulanması yanlış olabilir.
Peki ya bu beş soru da olumsuzsa ne yapacağız? Yazıyı yayınlayan kişiyi ve onu takip edenleri uyaracağız. Sonra da o kişinin yazdıklarına bir daha inanmayacağız, bilimsel bilgiyi temel almayan bir insanın söyledikleri ya da yazdıkları zaten bizi ve çocuklarımızı ilgilendirmiyor olacaktır.

Sosyal paylaşım sitelerindeki anne ve babaları nasıl takip etmeliyiz?
  1. Bu anne ve babalar kendi çocukları ile deneyimlerini paylaşıyorlar. Her çocuk kendi özelinde büyüdüğü ve geliştiği için kendi çocuğunuz ile kıyaslamamalısınız.
  2. Bu anne ve babaların önerileri sadece "öneri"dir. Bu önerileri özel eğitim öğretmeninizin ve doktorunuzun bilgisi olmadan yaşamınızda uygulamamalısınız.
  3. Bu anne ve babalar, özel eğitim konusunda bilgi almış olsalar dahi, anne ve baba oldukları için bazı bilgilere tarafsız bakamayabilirler. Bu bireylere fikir almak için sorular soruyorsanız bunu ihmal etmemelisiniz. (Zaten deneyim paylaşılan bir sayfadan sadece deneyimleri ile ilgili bilgi almak daha doğru olacaktır.)
  4. Unutmamalısınız ki bu sayfalar sadece deneyim paylaşmak ve son dönemde maalesef bazıları da para kazanmak içindir. Bu nedenle yeniden ve yeniden söylüyorum; kendi özel eğitim öğretmeninizin ve doktorunuzun bilgisi olmadan, hayatınızda herhangi bir değişiklik yapmayın.
Sosyal paylaşım sitelerindeki grupların takipçisiyim. Daha doğru nasıl kullanabilirim?
  1. Bu gruplarda bol bol dua, bol bol destek ve bağış talep edilmekte. Evet duaya, desteğe ve bağışa ihtiyacımız var ancak her şeyin başında bir özel eğitim gerçeği var. Tevekkül etmeden önce elimizden geleni yapmalıyız ki dua edebilelim. Maalesef çoğu aile sadece bu sayfalardan gelen olumlu mesajlarla çocuğunun iyileşeceğine inanıyor, böyle yapmadığını sansa da. Özel eğitim öğretmenine sorması gereken soruyu buralarda soruyor ve o kadar farklı cevaplar alıyor ki! Önce öğretmeninizin ne dediğini iyi anlamalı ve uygulamalısınız, ardından bu tarz gruplarda dua isteyenlere "Amin.", destek isteyenlere "Seninleyim." diyebilirsiniz.
  2. Bu gruplarda aileler birbirleriyle ilaç kullanımı, hocaya gitmek için adres vs. oldukça çok paylaşımda bulunuyor. İlaç kullanımı konusunda hiçbir anne ve baba (Doktor bile olsalar.) bir sosyal paylaşım sitesinden size öneride bulunamaz. Bu öneriler oldukça zararlı ve tehlikelidir. Lütfen dikkate almayın. Hacıya, hocaya gitmek için ise kişisel görüştür ancak bir önceki maddede dediğim gibi; eğitim olmadan bir mucize beklemek çok yanlıştır ve bütün inanç sistemleri ile ters düşmektedir.
  3. Bu gruplarda önerilen eğitim kurumları tabi ki ailelerin görüşlerini yansıttığı için oldukça önemlidir ancak unutulmamalıdır ki reklam amaçlı yapılan ve gerçeği yansıtmayan paylaşımlar da söz konusudur. Gerekli araştırmaları yapmadan, çok sık yorumlarını beğendiğiniz bir kullanıcı diye, önerisini tamamen gerçek kabul etmemelisiniz. Dikkatli olmanız hem sizin hem de çocuğunuzun geleceği için oldukça önemli.
  4. Bu gruplarda aynı maddi duruma sahip insanlar yok. Çocuklarına sizlerden daha çok imkanlar sunabilen aileleri görerek demoralize olma ihtimaliniz yüksek. Ancak bu tür durumlarda unutmayın; evde iyi bir eğitim vermek para gerektiren bir durum değildir. (Oyuncakları bile evdeki atık malzemelerden yapabilirsiniz. Bu konuda Instagram sayfaları var, materyal yapmak için keyifli önerileri var. Ben de bazen paylaşıyorum. Güzel fikirler çıkabiliyor, hem de masrafsız.) Özel eğitim öğretmeninizin her dediğini evde kaliteli şekilde uygularsanız maddi durumunuzu zorlayan bir süreç yaşamak yerine daha keyifli ve sizin de emeğiniz olan bir yaşam sürmüş olursunuz.
Sanal dünyayı nasıl kullanmalıyım?
  1. Evet, sosyal medya, sanal ortam yalnız olmadığınız hissini vererek sizin ihtiyaçlarınızı karşılıyor ki bu çok güzel. Ancak bu ortamlardaki önerileri koşulsuz kabul etmeyin ve hayatınızdaki uzmanlara danışın.
  2. Sosyal ortamlardan sizinle aynı durumlardan geçen ya da geçecek olan ailelere olumlu duygular yaşatacak paylaşımlarda bulunun. Acıma, üzüntü, çaresizlik gibi duygular kimsenin hoşuna gitmiyor.
  3. Yapılan paylaşımlara "Ah yazık pek güzel." gibi yorumlar yapmayın. Güzel bir şey ya güzeldir ya değildir. İnsanlar moral için bu paylaşımları yaparken ağlayan yüzler görünce ters duygular yaşayabiliyor. Siz bunu yapmamaya dikkat edin.
  4. Mümkün oldukça sanal ortamda gerçekleşen buluşmaları gerçek ortamlara taşıyın ve bu toplantılara çocuklarınızla katılın. Alın size sosyal beceri öğretimi, hem de ücretsiz.
  5. Bilimsel bilginin ve etik değerlerin önemini her fırsatta vurgulayın ve bilinçli ebeveynlerin çoğalması için bir katkı da siz yapın.
Aslında upuzun, düşündükçe dallanıp budaklanan bir konu bu. Ben bu şekilde özetledim. Özellikle bahsetmemi istediğiniz konular olduğunda bana iletirseniz, seve seve yazıma eklerim.
Umarım sizler için anlamlı ve etkili bir yazı olmuştur. Şimdiden kolaylıklar diliyorum. Sevgiler.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder