14 Ekim 2019 Pazartesi

Bir Beceri Olarak Yazı Yazma





Merhabalar. Bildiğiniz gibi özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde Eylül ve Ekim ayları ardı sıra gelen toplantılarla geçen, yoğun zaman dilimleridir. Bizim okulumuzda da şu an aynı telaş var. Çocuklarımızın, okula gidenlerinin %72'sinin toplantısı bitti bile. Düsturumuz belli: Erken kalkan yol alır!
Bu toplantılarda sıklıkla yaşadığım bir durumdan bahsetmek istiyorum: Geniş kapsamlı, toplantı dışı bolca soru. Örneğin YGB tanılı çocuğum için katıldığım toplantıda kendimi, Disleksi tanısı olan bir çocuğa nasıl müdahale edilir konusunda bilgi verirken; zihinsel yetersizliği olan ancak herhangi bir problem davranışı olmayan çocuğumun toplantısında davranış problemlerine nasıl müdahale edilir konusunda bilgi verirken bulabiliyorum. Sınıf öğretmenlerimiz, özel eğitimin dışındaki branş öğretmenlerimiz kaynaştırma sürecine eskisi kadar katı ve olumsuz bakmıyorlar, bu harika! Süreçte yaşanan tek olumsuzluk öğretmenlerin bilgilerindeki yetersizlik. Buna karşın bu sene kiminle toplantı yaptıysam gördüm ki herkes özel eğitimi, kaynaştırmayı öğrenmek için çok hevesli. Bu beni çok çok keyiflendirdi, umutlandırdı.
Buradan, bu sürece destek olan herkese sevgilerimi gönderiyorum.
...
Toplantılardan birinde bir sınıf öğretmeni arkadaşımız Disleksi tanılı çocuğu ile yazı yazma becerilerinde zorlandığını söyleyince, okuldaki çocuk gelişimci arkadaşımız ile oturduk, bir "Yazı Yazma Becerisi Değerlendirme Formu" hazırladık ve öğretmenimize gönderdik. Bu değerlendirme formu ile öğretmenimiz hem nereden başlaması gerektiğini bilecek hem de özel eğitimde basamaklandırmanın, beceriyi analiz etmenin nasıl olduğunu görmüş olacak. Bir taşla birkaç kuş vurmayı sevdiğimi biliyorsunuz.

Basamaklandırmayı şu şekilde hazırladık:

  1. Harfleri/rakamları eşler.
  2. Harfleri/rakamları ayırt eder.
  3. Harfleri/rakamları okur.
  4. Harflerin/rakamların şeklini parmağı ile kopya eder.
  5. Kalem uygun şekilde tutar.
  6. Kalemi yeterli basınçla kağıda bastırır.
  7. Kalemi yeterli basınçla kağıtta hareket ettirir.
  8. Yazma hareketini bilekten sağlar.
  9. Yazarken kolu ve bileği uygun konumda olur.
  10. Harflerin/rakamların başlangıç yönünü bularak kalemle kopya eder.
  11. Harflerin/rakamların tamamı verildiğinde yazar.
  12. Harflerin/rakamların noktalarla sunulduğu çalışmada harfleri/rakamları yazar.
  13. Harflerin/rakamların sadece üç nokta ile sunulduğu çalışmalarda harfleri/rakamları yazar.
  14. Harflerin/rakamların sadece başlangıç noktaları verildiğinde harfleri/rakamları yazar.
  15. Harflerin/rakamların bağımsız olarak yazar.
  16. Gördüğünü harfleri/rakamları yazar.
  17. Söylenen harfleri/rakamları yazar.
Burada hedefimiz somuttan soyuta, edinimden genellemeye, basitten karmaşığa bir yol izlemekti. Çocuklarımızın hem bilişsel hem de fiziksel gelişimini dikkate aldığımız bu basamaklarda ayrıca basamaklar boyunca ipucunun çekildiği bir süreç de ekledik, daha kapmalı bir hal almış oldu.
...
Uygulamak isterseniz seve seve kopyalayarak kendi okulunuzda, sınıfınızda uygulayabilirsiniz. 
Umarım fikir veren bir yazı olmuştur. Haftaya görüşmek üzere, iyi çalışmalar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder