Merhaba. Geçtiğimiz hafta kavram açıklamasını ve gelişimini anlattığım niyet anlama becerisinin ikinci yazısı ile devam ediyorum.
Çok soyut, çok katmanlı ya da karmaşık gelmiş olabilir bu beceri. Ancak düşünüldüğü kadar zor bir değerlendirme süreci olduğunu düşünmüyorum. Seminerde Samet Hoca tane tane, çok anlaşılır şekilde bahsetti ve benim için çok bilgi verici oldu.
Niyeti
anlama becerisini nasıl değerlendireceğiz?
Burada ortam hazırlama ve materyal ile problem oluşturma bilgileri verildi. Şöyle özetleyebilirim:
İlk olarak başarısız eylemi oluşturup yardım edip etmediğine bakılabilir. Ulaşılamazlık durumu oluşturma, fiziksel engel koyma, yanlış/hatalı
sonuç oluşturma, yanlış/hatalı yol sunma ile bireyleri başarısız eylemler
oluşturulur ve ardından yardım edip etmedikleri gözlemlenebilir.
Yarım kalan/başarısız eylem sunulup başarılı biçimde
tamamlayarak, taklit etmesi beklenerek değerlendirilebilir. Burada konuşmacı, literatürde sunulan çeşitli düzeneklerle niyeti anlamanın
değerlendirilebileceğinden bahsetti. Bir kutunun üzerindeki deliğe tamamen
uygun olan bir çubuğun yetişkin tarafından bir türlü kutuya atılamamasını içeren
bir deneyden bahsetti. Kazara yapılma ihtimali olmayacak kadar uygun şekilde
tasarlanmış bir düzenekten bahsediyoruz. Yetişkin, bireyden yardım istediğinde
birey bunu doğru şekilde sonuçlandırabiliyor mu sonuçlandıramıyor mu buna
bakarak niyeti okuma becerisi olup olmadığına bakılabilir.
Burada bir davranış varken 2 eylemli ya da ardışık 3 eylemli denemelerle yine niyeti anlama becerisinin olup olmadığı değerlendirilebilir. Görselleri
fikir vermesi için ekliyorum.
Bu seminerden sonra yaptığım okumaların ardından bu beceriyi nasıl değerlendirebilirim ve okulda bu beceriyi nasıl gündeme getirebilirim, diye biraz düşündüm. Ardından aşağıdaki kaba değerlendirme formunu oluşturdum. Dilerseniz siz de bu formu alarak, farklı maddeler ekleyerek ya da çıkararak uygulama yapabilirsiniz. Ekleyeceğiniz ya da çıkaracağınız, eleştirdiğiniz herhangi bir nokta varsa bana da iletirseniz çok mutlu olurum.
Hedefler |
Başlangıç
Değerlendirmesi |
Birinci Gözlem |
İkinci Gözlem |
Üçüncü Gözlem |
Dördüncü Gözlem |
Önkoşul Beceriler |
|||||
Göz kontağı kurar. |
|
|
|
|
|
Adına tepki verir. |
|
|
|
|
|
Ortak dikkat
sağlar. |
|
|
|
|
|
Kişileri dinler. |
|
|
|
|
|
Nesneleri takip
eder. |
|
|
|
|
|
Kişileri takip
eder. |
|
|
|
|
|
Belirli bir süre
bekler. |
|
|
|
|
|
Pekiştireci kabul
eder. |
|
|
|
|
|
Niyet Anlama Becerileri |
|||||
Ulaşılamazlık
durumunda yardım eder. |
|
|
|
|
|
Fiziksel bir
engelle karşılaşan yetişkine yardım eder. |
|
|
|
|
|
Yanlış/hatalı
sonucu olan davranışı doğru şekilde taklit eder. |
|
|
|
|
|
Yanlış/hatalı yol
sunulan bir davranışı doğru şekilde taklit eder. |
|
|
|
|
|
Yarım kalan/başarısız
şekilde sunulan tek eylemi başarılı biçimde tamamlayarak taklit eder. |
|
|
|
|
|
Yarım kalan/başarısız
şekilde sunulan iki eylemi başarılı biçimde tamamlayarak taklit eder. |
|
|
|
|
|
Yarım kalan/başarısız
şekilde sunulan ardışık üç eylemi başarılı biçimde tamamlayarak taklit eder. |
|
|
|
|
|
İleri Düzey Niyet Anlama
Becerileri |
|||||
Olayları soralar. |
|
|
|
|
|
Neden-sonuç
ilişkisi kurar. |
|
|
|
|
|
“Neden?” sorusunu
yanıtlar. |
|
|
|
|
|
“Sence…”
sorularını yanıtlar. |
|
|
|
|
|
Mecaz cümleleri
anlar. |
|
|
|
|
|
“Neden?” soruları
sorar. |
|
|
|
|
|
“Bence…” cümleleri
kurar. |
|
|
|
|
|
Mecaz kelimeleri
kullanır. |
|
|
|
|
|
Umarım sizler için faydalı bir yazı olmuştur. Sonraki
yazımda görüşmek üzere.
Kaynak:
İzlediğim video: https://www.youtube.com/watch?v=LgWkorzDz74
Tez: https://dspace.ankara.edu.tr/server/api/core/bitstreams/cb1563e6-8b23-4dc0-99d3-3da8a6ac97f2/content
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder