4 Nisan 2016 Pazartesi

Nesne - nesne eşleme becerisi


Öğrenmeye hazırlık becerilerinden bir diğeri de eşleme becerileriydi, hatırlarsınız. Eşleme becerileriyle ilgili bir yazı paylaşmıştım. Yavaş yavaş bu becerinin basamaklarını konuşmaya başlayabiliriz.
Eşleme becerilerinin temeli nesne-nesne eşlemedir. Bu beceriyi çalışmak ne işe yarar?

  • Nesne algısını geliştirmek,
  • Aynı ve farklı kavramlarını edinmek,
  • Akademik becerilerin temelini atmak,
  • Çocuğunuzun çevreyi algılaması,
  • Nesnelerin görünümlerini fark ederek her bir nesnenin birbirinden farklı olduğunu anlayabilmesi için bu becerinin edinimi, kalıcılığı ve genellenmesi oldukça önemlidir.
Bu beceri çalışıldıktan sonra çocuğunuzun/öğrencinizin etrafına daha dikkatli bir ilgili olduğunu görecek ve çok şaşıracaksınız. Tabi bu her bireyde böyle olacak diye bir şey yok.

Bu becerileri çalışmak için semtinizdeki, sokağınızdaki "bir milyoncu" denen mağazalardan alacağınız kırılması zor ve iç içe geçebilen nesneler uygun olacaktır.
Ben sınıfımda bir kutu içine çift olarak yirmi farklı nesne doldurdum. Bu nesneleri de şu şekilde sınıflandırdım:
  • İç içe geçebilen derin kaseler, bardaklar, tabaklar,
  • İç içe geçebilen daha sığ tabaklar, kaseler, kovalar,
  • İç içe geçemeyen tablolar, kutular, tabaklar vs.
Kullanmayı düşündüğünüz ve öğrenciniz için yapılandırdığınız öğretim yönteminize göre bu beceriyi çalışmanız farklılaşacaktır. Materyal seçiminiz burada püf noktayı oluşturan bölümdür.
Bu becerinin basamakları ise şu şekildedir:
  1. İki farklı nesne arasından aynı olanı eşler. 


  1. Üç farklı nesne arasından aynı olanı eşler. 


  1. Dört farklı nesne arasından aynı olanı eşler. 


Materyaller ve basamaklar bu şekilde örneklendirilebilir. İç içe geçen nesnelerin içine aynı olan nesneyi koyarak çalışmak öğrencinin edinimini hızlandırmaktadır. Bu süreci kısaltan değerli bir ipucudur.
Evde aileler ise nesnelerle pişti oynayarak bunu çalışabilirler. Herkes sebeptten 10'ar tane nesne seçer bakmadan. Ardından yere iki tane nesne konur. Sırayla yerde aynı olanı alarak yerde en az iki nesne kalacak şekilde oyuna devam edilir. Eğer çocuğunuz üç seçenek ile çalışıyorsa bu seçenekleri üçe de çıkarabilirsiniz daha da fazlaya da.
Bir diğer çalışma yöntemi ise "Bul karayı, al parayı" diye de bilinen bir nesnenin altına saklanmış nesneler. Bu genelleme ya da kalıcılık çalışılması için daha uygun olacaktır. Beşer eş nesneden on nesneyi on tane kasenin altına saklayın, çocuğunuzdan eşlerini bulmasını isteyin. Henüz resim algısı olmayan, iki boyutu ayırt edemeyen çocuğunuz için oldukça keyifli bir etkinlik olacaktır.
Umarım çalışmalarınıza katkısı olan bir yazı olmuştur. Görselleri okulda unuttuğum için paylaşamıyorum ancak, haftaya editler düzeltirim durumu.
Görüş, öneri ve katkılarınıza açığım. İyi çalışmalar. Sevgiler.

Sevda Hocamızdan gelen soru üzerine yazımıza ek: Bu beceri çalışılırken özellikle otizmli çocuklarda "eşle" , diğer engel grupları ile çalışırken ise "Aynı olanın üzerine koy./Hangisiyle aynı, göster." gibi farklı yönergeler kullanılabilir. Bu yönergenin belirlenmesi öğrencinizin/çocuğunuzun alıcı dil performansına göre şekil alabilir. Sevgiler.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder