25 Nisan 2016 Pazartesi

Özel gereksinimli bireylerde resim - resim eşleme becerisinin edinimi

Daha önceki yazılarımızda üçüncü boyuttan artık ikinci boyuta doğru öğrencilerimizin farkındalığını arttırmak için nesne-nesne ve nesne-resim eşleme becerilerinin çalışılmasından ve materyal örneklerinden bahsetmiştim. Şimdi ise sırada iki boyutlu resimleri algılayabilen çocuklarımız için resim-resim eşleme becerisini çalışmaya geldi.
Bu becerinin çalışılmasının önemi nedir?

  • İki boyut algısını geliştirmek, 
  • Çevresinde gördüğü nesnelerin iki boyutlu olarak kitaplarda olduğunu fark etmesini sağlamak,
  • Resimlere tek başına bakabileceği için bireysel öğrenmeye giden yolda önemli bir adım atmak, 
  • Resimlerden aynı ve farklı kavramlarını öğretmek ilerleyen becerilerde (okuma-yazma, temel matematik becerileri gibi.) öğrencimizin başarılı olmasını kolaylaştıracaktır. Farklı kaynaklardan daha farklı gerekçeler bulursam sizinle paylaşacağım.

Bu becerinin basamakları şu şekildedir:
  1. İki nesne resmi arasından aynı olan resmi eşler.
  2. Üç nesne resmi arasından aynı olan resmi eşler. 
  3. Dört nesne resmi arasından aynı olan resmi eşler.
Bu basamaklar öğrenciye, ihtiyaç duyduğunuz beceriye, önkoşullara göre değişebilir, bunu artık hatırlatmama gerek yok sanırım.
Bu becerinin materyalleri piyasada oldukça yaygın. Ancak daha yapılandırılmış ve sade materyaller düşünüyorsanız nesneleri beyaz bir kağıdın üzerine koyup fotoğraflarını çekip fotoğrafçıdan çıktı alabilir, ardından da mukavvaya yapıştırıp kullanabilirsiniz. Bir de Fil Görsel Eğitim setinin minik minik kartları var ki çok kullanışlı ancak mavi fonu ben pek beğenmedim.
Çalışırken verilmesi gereken yönerge bir önceki yazımda sonradan eklediğim bir ayrıntı olarak var. Ancak hatırlatmak gerekirse otizmli olan ve olmayan çocuklara göre yapılandırmak doğru bir adım olacaktır. Otizmli çocuklarda "Eşle!", zihinsel engel ve diğer guruplarda ise alıcı dil becerilerine göre "Hangisiyle aynı? Aynı olanı göster! Aynı olanı bul!" gibi yönergeler olabilir.
...
Bu beceriyi öğrendiğini ise daha önceki yazılarıma ek olarak şu şekilde özetleyebilirim. Denemeleri sıra ile yaparken %75 başarılı olursa çocuğunuz beceriyi öğrenmiş demektir. 4 denemenin 3'ünde, 10 denemenin 8'inde başarılı olması bir sonraki basamağa ya da kalıcılık almaya geçmeniz için yeterli olacaktır. Bir yazımda da edinim, akıcılık, kalıcılık ve genelleme kavramlarını uzun uzun anlatsam iyi olacak gibi, ne dersiniz?
...
Bu beceriyi genellemek için pişti oynama, bul karayı al parayı oyununu yapılandırma gibi birçok bildiğimiz oyunu değiştirerek uygulayabilirsiniz. Becerinin bu şekilde genellenmesi çocuğunuz/öğrenciniz için becerinin unutulmaması ve yaşantısında da kullanması için keyif bir yol olur.
Umarım yardımcı olan, yararlı bir yazı olmuştur. Soru, görüş ve önerilerinize açığım. İyi çalışmalar. Sevgiler.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder