14 Ağustos 2017 Pazartesi

Gelişimsel Yetersizliği Olan Bireylerde Fiziksel Aktivite Önerileri


Merhabalar. Geçtiğimiz haftalarda bu konudaki yazımızı ikiye bölmüş, fiziksel eğitim için önerileri sonra aktaracağımı söylemiştim. Yeni okul, okul düzenini kurma, iş yaşamına alışma derken bu yazıları hazırlamak bana nefes aldırıyor. (Üzerine bir de tez var, onu yazmıyorum bile!) Hemen başlayalım!
Fiziksel eğitimin önemini, özel gereksinimli bireylerde düzenli fiziksel aktivitenin önemini ve bu konudaki risk faktörlerini daha önceki yazımda anlatmıştım. Sonrasında da her çocuğun eğitim almadan önce fiziksel olarak da değerlendirilmesi gerektiğini ve bu değerlendirme sonrasında bireyselleştirilmiş eğitim programına bu becerilerle ilgili de amaçların eklenmesi gerektiğini vurgulamıştım.
Peki bu amaçlar eklenince neler yapabiliriz?
  • Fiziksel aktivitenin sıklığı her gün olarak belirlenmelidir. (Burada bir parantez açmak istiyorum. Kendim de düzenli spor yaptığım için bu konuda çeşitli araştırmalar yaptım. Gün aşırı sporun daha yararlı olduğu ile ilgili daha fazla araştırma gördüm. Ancak burada özel gereksinimli çocuk ve gençler söz konusu olduğu için hocamızın bu bilgiyi kasıtlı olarak bu şekilde verdiğini düşünüyorum.)
  • Fiziksel aktivite yapılırken nabız, terleme, nefes alış veriş hızı fark edilir seviyede artmalıdır. Bu artış spora devam edilen zamanlar boyunca fark edilir düzeyin de üzerine çıkmalıdır. Yani çocuğunuzun terlemediği, nefes alış verişinin hızlanmadığı bir aktiviteden söz etmiyoruz.
  • Günlük fiziksel aktivite süresi altmış dakika olmalıdır. Bunun üstüne çıkılmaması daha doğru olacaktır.
  • Fiziksel aktivitenin tipini çocuğunuzun yaşına ve cinsiyetine göre değiştirebilirsiniz. Yaşa göre daha eğlenceli ya da grup sporlarını içeren aktiviteler tercih edebilirsiniz.
  • Kas kuvvetini koruma ve arttırma hedefleri aktiviteler altmış dakikalık sporun içerisinde on beş dakika kadar yer almalıdır. Direnç eğitimi verilecek ise bireyin kendi vücut ağırlığı kullanılmalıdır. Vücut ağırlığının üzerine ek bir ağırlık tercih edilmemelidir.
  • Aktivite; ısınma, aktivite, soğuma ve esneklik bölümlerinden oluşmalıdır. Isınma 5-10 dakika, aktivite 20-40 dakika, soğuma 5-10 dakika, esneklik en az 10 dakika uygulanmalıdır.
  • Okulda uygulanan fiziksel eğitim programı için eve mutlaka bir program hazırlanmalı ve takibi yapılmalıdır. Okulda verilen beden eğitimi dersleri okulla sınırlı kalmamalıdır.
  • Çocuğunuzun fiziksel durumuna ve zihinsel performansına göre aktivitelerde uyarlamalar yapılmalıdır. Topu büyütme/küçültme, engelleri değiştirme, yönlendirici oklar koyma gibi.
  • Her okula bir beden eğitimi öğretmeni olma konusunda adımlar atılması da aslında yapılabilecek en kökten çözümlerden biridir.

Bu bilgilere ek olarak Doç. Dr. Mehmet Yanardağ hocamızın kitabından da bu bilgilerin ayrıntılı şekline ulaşabilir, okuldaki öğretmeninizden böyle bir hizmet ve yönlendirme talep edebilir, böylelikle çocuğunuzun daha sağlıklı ve mutlu bir birey olması yolunda bir adım atmış olabilirsiniz.
...
Bu arada 20 Ağustos 2017 Pazar günü, okulumuzda, ergoterapi tanıtım semineri verilecektir. Ücretsiz olan seminerimize velilerimiz, üniversite öğrencileri ve uzmanlar davetlidir. Ergoterapist Elif Nur Kaskır'ın sunumu ile ergoterapinin ne olduğu, kapsamı, özel gereksinimli bireylerde ne işe yaradığı gibi konularda bizi bilgilendirecek. Velilerimiz çocukları için neyin doğru olduğuna karar verebilmek, uzmanlarımız ise yönlendirme yapabilecek bilgi sahibi olmak için bu seminere katılmalı görüşündeyim. Etkinlik için Facebook'tan Özel Hemdem Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi'nin sayfasını (www.facebook.com/hemdemozelegitim) ziyaret edebilirsiniz.
...

Umarım sizler için kullanışlı ve anlaşılır bir yazı olmuştur. Görüşlerinizi bekliyorum. Sevgiler.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder